Vägen från Florida till Tammerfors tar dig

Historien om de bevingade vävarna började 1984 på Pompano Beach, Florida. Krögaren Pekka Yli-Houhala från Tammerfors rekommenderades till en lokal flygelrestaurang på travresan. Smaken av vingarna bar bort. På resan användes vingarna för att festa på den södra värmen varje dag efter experimentet. I Finland uppskattades inte vingar på den tiden, varför etableringen av en flygelrestaurang till en början var tveksam, men piloteringen av vingarna som utfördes i restaurangen visade att fördomarna var felaktiga. År 1993 grundades den första Siiweikot-restaurangen på Alexandersgatan i Tammerfors, där den första Siiweikot-restaurangen fortfarande ligger.

Under de första verksamhetsåren fokuserade verksamheten på restaurangbranschen. Med såsens stora popularitet för bevingade vävar började såsen också säljas till andra krögare. Med tiden har såsförsäljningens popularitet ökat år för år, och numera kan sås köpas inte bara i Siiweikka onlinebutik utan också i nästan alla livsmedelsbutiker.

Siiweikot är nu ett nationellt känt familjeföretag som sysselsätter cirka 50 personer. Företaget har för närvarande fyra egna restauranger i Tammerforsregionen. Dessutom har de två franchiserestauranger och i framtiden kommer franchiseverksamheten att växa ytterligare. Såsverksamheten stöder eget bruk och tillverkar produkten för försäljning till företagskunder – företaget har hundratals företagskunder i Finland och några utomlands.

Wingweikot berättelse karta

"Ingen information uppdaterades någonstans och det var den största utmaningen"

Anniina Patteri, Business Controller på Siiweikko, säger att företaget hade många bra programvaror till sitt förfogande i flera år. Att sammanställa data från olika programvaror för bland annat rapportering och planering manuellt började dock bli tråkigt i takt med att verksamheten växte till en viss nivå. När ingen av programvaran pratade med varandra smidigt, måste sökningen och kombinationen av data från många olika program göras manuellt.

Värdefull arbetstid ägnades åt att kombinera, beräkna och uppdatera data. Risken för fel på grund av manuellt arbete var betydande. Före varje månadsmöte sammanställdes data dagligen, och det kunde ta en dag att kombinera och beräkna data, och ibland en annan.

– Ingen information uppdaterades någonstans och det var den största utmaningen. Dessutom var denna typ av arbete långsamt och kostade också mycket på grund av det. Informationen var aldrig uppdaterad, och om ett fel inträffade någonstans var det tidskrävande och mödosamt att kontrollera, säger Patteri.

Därför bestämde företaget att det var dags att bekanta sig med moderna lösningar som kunde integreras med varandra.

Automatisering sparar betydande besparingar i ekonomi- och löneadministrationsprocesser samt i affärsplanering och rapportering

Efter att ha undersökt alternativen beslutade Siiweiko att välja Procountor som programvara för ekonomisk förvaltning. Finadeck valdes ut för rapportering, budgetering och prognostisering, och genom sina färdiga integrationer kan all nödvändig information hämtas automatiskt från Procountor, Restolution och The Shift Wizard. Efter att ha sett programvarans funktioner var det klart att Procountor och Finadeck kommer att möjliggöra automatisering av manuella arbetsfaser fram till dess.

"Vi gillade de möjligheter som dessa program möjliggjorde. I Procountor kan till exempel olika prislistor och produkter lagras bakom kundrelationer, vilket gör den ekonomiska hanteringen riktigt smidig, säger Patteri.

Tidigare var problemet programvarukompatibilitet, så nu fanns det en önskan att investera i integrationer och automatiskt dataflöde. I synnerhet är integrationerna av Procountor och Finadeck mellan POS-systemet Restolution och tidsspårningsprogrammet Shift Wizard viktiga.

"Med smidiga integrationer är informationsflödet snabbt och framför allt pålitligt. Vi kan köra all data vi behöver direkt till Finadeck. Med det är rapporteringen i realtid och stöder oss i beslutsfattandet," gläder Patteri.

Hot Wings Oy - Anniina Patteri

Hot Wings Oy:s business controller Anniina Patteri

Integrationerna av POS-systemet möjliggör också smidig övervakning av nettoomsättningen och andra nyckeltal, så det finns ingen anledning att vänta till slutet av nästa månad som tidigare. Med hjälp av e-handelsintegration sköts även faktureringen automatiskt, så antalet arbetsfaser har minskat radikalt.

Eftersom företaget har flera platser och olika affärsfunktioner är mångsidigheten i övervakningen viktig. Till exempel är spårning av kostnadsställen och restaurangövervakning viktiga för att se hur olika restauranger klarar sig när det gäller ekonomiska och operativa indikatorer, såsom intäkter och marginaler per arbetad timme. Dessutom spelar restaurangspecifik försäljningsövervakning av produkter och produktgrupper en viktig roll.

Fördelarna med de nya systemen kan också ses på restauranger. Uppgifterna som anges i skiftguiden överförs direkt till Procountors lön, så restaurangchefer kan vara säkra på att löner och lönebesked kommer att gå korrekt. Tidigare var data tvungna att kontrolleras flera gånger och data måste registreras manuellt. På så sätt sparas arbetstid och nerver på många ställen.

"Finadeck har gjort rapporteringen mycket enklare, eftersom du kan söka efter allt du behöver med ett par klick"

Finadeck har hjälpt företaget mycket genom aktuell rapportering.  Företagets VD har också berömt det faktum att det effektiva och moderna rapporteringsverktyget har medfört mycket konkret hjälp för att fatta beslut.

" Finadeck har gjort rapporteringen mycket enklare, eftersom du med ett par klick kan hämta marginaler från olika tidsintervall och enkelt jämföra dem med varandra. Dessutom görs mycket budgetövervakning, och Finadecks syn är verkligen tydlig för detta, eftersom den nödvändiga informationen kan visas sida vid sida. Finadeck har lyckats med allt vi har kommit på att be om, berömmer Patteri.

Illustration av Wingweiks

Från vänster till höger Finadecks vd Saku Pöllänen och Hot Wings Oy:s Business Controller Anniina Patteri

Finadecks kundtjänst får också ett toppbetyg. "Jag betygsätter kundservice som hela 10+, eftersom du alltid får ett svar och den hjälp du behöver. Eventuella buggar kommer också att åtgärdas direkt, så kunden kommer att beaktas mycket bra," berömmer Patteri.

Med Finadeck kan utvecklingen av företagets och restaurangernas ekonomi, verksamhetsindikatorer och försäljning följas upp på ett bekvämt sätt. Alla nyckeltal finns tillgängliga snabbt och i realtid när Finadeck omvandlar data som hämtats från Procountor, Restolution och Työvuorovelho till ett lättförståeligt format. Skillnaden från föregående Excel-träning är enorm.

Finadeck har också gjort det enklare att budgetera och prognostisera

Förutom att rapportera historiska data använder Siiweikot också Finadeck i budgetering och prognoser. När du driver ett komplex med flera restauranger spelar förväntan en viktig roll. Var och när medarbetare behövs och hur resurser ska fördelas. Frågor som var och hur framtida investeringar ska finansieras uppstår också då och då. Med Finadeck kan beräkningar sammanställas på ett agilt sätt och rapporterna kan borras ner till operativ nivå. Rapporter som skickas till e-post underlättar också snabb tillgång till information.

" Det var viktigt för oss att varje användare kunde anpassa vyerna med sin egen informationsnivå. Vissa vill ha mer detaljerade detaljer och nyckeltal, medan andra inte vill ha det, säger Patteri.

Tillsammans med restaurangchefer har kantspelarna utformat och byggt restaurangövervakningsrapporter, vilket gör det möjligt för restaurangchefer att få all information de vill ha i en rapport. Dessutom får restaurangchefer borra ner sig i siffrorna direkt från sina egna åsikter. På samma sätt har en anpassad vy skapats för kontohanteraren så att han enkelt kan spåra försäljningen. Finadeck kan användas för att stödja nivån på ekonomisk läskunnighet hos olika människor.

skype_weikko

Moderna och lättanvända lösningar hjälper entreprenören

Introduktionen av de nya verktygen gick smidigt på Siiweiko." Implementeringen av Finadeck och Procountor var lätt och tog inte mycket tid. Till exempel var det enkelt och snabbt att exportera kund- och produktregister, men det tar naturligtvis alltid tid att rensa upp data. Det är dock inte svårt för en företagare, eftersom det går smidigt att arbeta med en redovisningsbyrå, säger Anniina.

Enligt Anniinas erfarenhet var Finadecks implementeringsutbildning riktigt bra, eftersom den hjälpte henne att förstå hur verktyget fungerar. Nu är det lätt för dem att fortsätta lära sig i praktiken. Anniina har byggt upp egna kombinations-KPI:er och rapportramar efter utbildningen, främst på egen hand. På Finadeck kan du göra mycket själv och samtidigt lära dig och förstå programvaran bättre. Finadeck kan anpassas efter dina egna behov, och hjälp finns alltid tillgänglig när det behövs.

Anniina berättar att hon gärna rekommenderar Procountor och Finadeck även till andra företag i restaurangbranschen. I framtiden kommer de nya franchisetagarna i Wingweiks att ha tillgång till ett färdigt paket. Patteri ser att fördelen med den nuvarande lösningen ligger i det faktum att den är idealisk inte bara för en ekonomisk förvaltningsspecialist utan också för en person som inte känner till den ekonomiska förvaltningen.

"Med Procountor och Finadeck kan de fokusera på sin egen expertis och driva restaurangen", avslutar Anniina.