Fyra praktiska tips för att söka finansiering

Finansiering och ansökan om finansiering av investeringar är ett favoritämne för få företagare, även om det nu finns information närmare. I många fall skulle den mest kompetenta hjälpen hittas i din redovisningsbyrå, där allt fler erbjuder ekonomiansvariga och controller-tjänster som en extra tjänst för traditionella redovisningstjänster. Få små och medelstora företag utnyttjar dock denna möjlighet. Noggrann planering av investeringar och finansiering skulle dock vara till stor nytta för både företaget och finansiären.

Här är 4 tips för revisionsbyråer som tillhandahåller ekonomichef och controller-tjänster för att stödja mikro- och små och medelstora företag i finansiell sökning och ekonomisk förvaltning

1. Stöd för vinst och balansräkning budget som gör

MISE: s mikro-och SME budget går med företagaren i slutet - papperslösa. Utan en strukturerad budget är det svårt för tredje part att förstå utvecklingen av företagets ekonomiska situation och hur olika scenarier påverkar företagets kassaflöden. Faktabaserat beslutsfattande som blickar framåt kommer att bli svårt.

För redovisningsbyråer som tillhandahåller tjänster för ekonomichef och controller är det första tipset att utarbeta en enkel budget för resultaträkningen enligt kontoplanen, antingen på huvudkontonivå eller på underkontonivå. I inkomst- och balansräkningsbudgeten är det tillrådligt att beakta rörelseintäkter och kostnader, avskrivningsplaner för balansräkningar, utveckling av rörelsekapital, potentiella upprätthållande av investeringar och återbetalningar samt ränta på befintliga och potentiella nya skulder.

Budgeten och kassaflödesanalysen som är förberedd från den gör det möjligt för företaget att fatta bästa möjliga beslut. De gör också att revisionsbyråer och finansiärer kan stödja företaget i beslutsfattandet. Detta är särskilt viktigt när man bedömer om företagets kassaflöde är tillräckligt för att återbetala finansieringen. Med rätt beslut är det också möjligt för företaget att öka sina vinster, optimera beskattningen och minska de ekonomiska riskerna.

Saker att tänka på i vinst- och balansräkningsbudgeten:

Resultat- och balansräkningsbudget:

  1. rörelseintäkter och kostnader
  2. avskrivningsplaner för poster i balansräkningen
  3. utveckling av rörelsekapital
  4. upprätthålla investeringen
  5. löptiderna för befintliga och potentiella nya exponeringar, betalningsprogram och ränte-

2. Analys av scenario för finansiell struktur

När man överväger finansieringen av en enskild investering är det viktigt att väga de finansiella instrument och den finansiella struktur med vilken investeringen kommer att genomföras. Alternativa finansiella instrument och beräkningar av den finansiella strukturen bidrar till att identifiera den finansiella struktur som bäst lämpar sig för företaget när det gäller priset på finansieringen. Samtidigt är det möjligt att fastställa hur mycket företaget är berett att binda sina egna säkerheter till den önskade finansieringslösningen. Reflektionen tydliggör också bilden av mål soliditeten och kassapositionen.

Därefter bör du titta på om en del av eller hela finansieringen av en investering skulle kunna hanteras av ett annat instrument, till exempel i stället för ett traditionellt banklån och en kontorad. Alternativ kan till exempel vara finansiering av utbetalning med mål- och avbetalning, leasing, fakturafordringar, försäljning av GROV tillgångar eller ett lån som binder lägre säkerheter med högre ränta. Utöver priset på finansiella instrument och beräkningen av de säkerheter som krävs är det bra att beräkna hur externa garantier – såsom Finnveras garanti – påverkar finansieringslösningens slutpris. Förutom priset bör man också undersöka inverkan på företaget och företagarens garantier och garantier.

3. Affärsplan design och underhållsstöd

Budgeten bygger på synen på företagets framtida situation, som i alla fall vid ansökan om finansiering är det bra att skrivas i affärsplanen. Utan en affärsplan är det svårt att förstå de budgeterade siffrorna och deras orsak och verkan relationer, vilket gör det svårt att driva ditt företag. För att göra detta enklare är det lämpligt att hålla affärsplanen kort och väl belysande av budgeten så att den fungerar som om det vore för en manuell budgetläsbar enhet.

Genom att ge stöd för att uppdatera affärsplanen på en cykel som passar företaget, leder redovisningsbyrån entreprenör som en sidenhandske att pausa för ett ögonblick och uppdatera det väsentliga. Genom att uppdatera affärsplanen kan redovisningsbyrån hjälpa företag bland annat att planera, implementera och övervaka strategin samt upptäcka förändringar i den omgivande marknadssituationen.

4. Vinst och förlust och balans budget och säkerhet uppdatering stöd

När du uppdaterar affärsplanen är det också bra att uppdatera budgeten så att den återspeglar den framtida vyn. De centrala frågorna är om riktigheten i budgetering tillgodoser behovet av företagets operativa och strategiska finansiella övervakning och planering, om budgeteringstiden är för kort eller för lång, och om budgeteringsmetoden är bäst anpassad till räkenskapsåret, den rullande budgeteringsmetoden eller bådadera.

I en cykel som passar företagets behov, uppdatering av affärsplanen och budgeten avsevärt förbättrar företagets och redovisningsbyråns förståelse av orsak och verkan relationer mellan företagets verksamhet och finansiella ställning. Samtidigt fördjupas redovisningsfirmans relation till företaget till en ny nivå. Den nya förståelsen ger bättre ekonomisk förvaltning, vilket gynnar bolaget, redovisningsbyrån och finansiärerna.

Vid uppgradering av en budget är det också bra att granska företagets ansvars- och garantiposition och att registrera schemat åtminstone för de viktigaste framtida förändringarna eller förändringarna i ansvars- och garantipositionen. Företagaren kan till exempel ha tagit ut en Finnvera-garanti som en fullständig garanti, vilket kan vara onödigt på grund av den förändrade situationen. Översynen av ansvars- och garantiställningen kommer därför att bidra till att hitta sätt att bland annat minska det totala priset på finansieringslösningar, krav på säkerheter och risknivån.

Finansiering på engångsbasis

Engångsstöd för ett företag på jakt efter finansiering

 

Finansiering pågående

Ekonomichef och controller-tjänster som kontinuerligt stöd för företagets affärsutveckling och finansiering

 

Finadecks smarta, drill-down och anpassningsbara Accounting Firm Dashboard är utformad för att göra redovisningsbyråer lättare att övervaka den ekonomiska situationen för kundföretag och finansiell rådgivning.

Finadecks intelligenta ekonomihantering och rapporteringsprogramvara för företag är utformad för att göra det enklare för företag att budgetera, planera investeringar, analysera nyckeltal och kassaflöde samt – visuell rapportering, jämförelse, värdering och finansiering av bransch och konkurrenter.