Finadecks berättelse

Idébildning – agil programvara för ekonomisk förvaltning

Från och med augusti 2013 började förhållandet med Excel fördjupas, på gott och ont, vilket så småningom ledde till framväxten av Finadecks historia. Programvaran för ekonomisk förvaltning som fanns på marknaden för att integrera med bokföringsprogramvara var svår att använda, styv och dyr att distribuera, vilket ledde till att majoriteten av rapportering och prognoser gjordes i Excel. I Excel var uppdatering av data, planering av balansräkningen och fördelning av önskade rättigheter till dem som ansvarar för vinst och förlust särskilt problematiskt om företaget råkade ha mer än en kostnadsplats. Antalet var också kluster av företag och grupper vars Excels blev ganska stora.

Du kan göra en vinstbudget i sig, även på skärmpapper, men när du börjar planera din balansräkning, med tanke på vilket företaget kan generera en kontantprognos, rutnätet skärmen rutorna är ofta låg. Sammanfattningsvis, även om Excel, med sina makron och formler, är ett oändligt bra verktyg för behandling av data, är det varken det mest optimala eller det mest dynamiska verktyget för SMF-ekonomiförvaltning.

Idén om kett stål och dynamisk finansiell förvaltning programvara började bildas i Excel i samband med fördjupning. Vid den tiden arbetade jag på Trust Kapital Group (numera Ropo Capital) därjag tillhandahöll redovisnings- och ekonomihanteringstjänster till små och medelstora företag och fick veta mer om programvaran på marknaden.

Förfina din idé

När revisionsbyrån, som var på god väg i Finland, flyttade från koncernen i samband med förvärvet övergick jag själv till att finansiera små och medelstora företag på OP Företagsbank. I samband med finansieringsförhandlingarna noterade jag att bristen på finansiella prognoser och rapportering för små och medelstora företag också återspeglas i finansiärer när företag ansöker om finansiering. Fragmenteringen av uppgifterna och den stora manuella så kallade fragmenteringen av uppgifterna. Stärkt av den "onödiga" arbetsbelastningen bestämde jag mig för att börja sammanställa en datamodell i Excel på kvällar och helger, där back-track-data om vinst- och balansräkningens historia, redovisningsintervall, resultat- och förlustbudgeten och investeringsplanerna på balansräkningssidan och de planerade finansieringskällorna alla kombinerades i en linjärt logisk modell dynamiskt. Den första sidan i Finadecks berättelse började ta form.

Den finansiella förvaltningen programvara som beskrivs i Excel skapade alla diagram och grafer för nyckeltal, liksom kassaflödet beräkning, men problemet började vara att det tog mer än en halvtimme att öppna Excel själv, och det tog mer än en halvtimme att öppna Excel själv. Modellen hade dock gjorts och feedback på dess funktionalitet söktes från entreprenörer, revisionsbyråer och revisorer som blev bekanta med den längs vägen. Faktum är att vi satt flera kvällar med min revisor Mika Järvinen för att färdigställa datamodellen i Excel innan det slutgiltiga beslutet att etablera Finadeck.

Lagbildning

Idén att införliva agila och lättanvända finansiella förvaltningsprogram för små och medelstora företag i sin nuvarande form förfinades i de mindre än tre år av affärsbanksarbete ögonblick framåt. Det fanns dock ingen kodning expertis på egen hand, vilket orsakade ekvationen att sakna en mycket relevant del utöver finansiering. Redan från början stod det klart att när programvaran fungerade som en stabil grund för företaget kommer företaget att behöva ett eget utvecklingsteam.

I samband med omfattande underrättelseverksamhet frågade jag också vår crossfithall om hallens ägare kände till någon skicklig kodare. Tillfällighet, kopplade de mig tillsammans med en högt kvalificerad big data side coder. Vid den tiden var Jari Kemi fortfarande ansvarig för stordata och IT:s infrastruktursida i Kinas största dejtingapplikationsföretag, vilket är jämförbart med Tinder. Trots sitt starka intresse, jar inte haft tid att börja bygga programvaran själv vid den tiden, men han gick med på att stödja utvecklare i valet av programvara språk och teknik, bland annat, efter rätt författare hittades.

Sökandet fortsatte och slutligen träffade jag vår redan bekanta skickliga kodade Olli Tiihosen, som var ansvarig för frontend, vid jubileumsfirandet av ekonomerna. Olli hade just återvänt från USA, där han hade testat marknaden för startups Caktus Inc. och hade flyttat till Finland för att utveckla försäkringsmäklarprogramvara. Efter att idén presenterades kom vi överens om kaffet för nästa vecka, när Olli och jag kunde skaka hand för att bygga programvaran. Kort därefter skakade Mika, Jar och Olli och jag hand med starten av företaget och det hårda arbetet med att programmera datamodellen till programvara startades i april 2018.

Grundare av Finadecki (från vänster till höger Jari Kemi, Olli Tiihonen, Saku Pöllänen och Mika Järvinen). Finadeck levererar intelligenta nästa generations molnbaserade programvara för ekonomisk hantering.

(Bilden från vänster till höger Jari Kemi, Olli Tiihonen, Saku Pöllänen och Mika Järvinen)

Team slipning

Vi visste att vi snart skulle behöva fler händer för att bygga programvaran, och vi hade drömt om att anställa en backend kodare för företaget. Jag hade personligen hört från min blivande hustru som arbetade i Luxemburg att hon hade träffat hans ungdomsvän Thomas Tirrose. Tuomas arbetade för ett europeiskt bankansökningsföretag vid den tidpunkten och var enligt mina förfrågningar en särskilt kapabel backend-kodare.

Sommaren 2018 var dock pengarna knappa och att rekrytera en backend-kodare från Luxemburg före finansieringsrundan var inte den starkaste idén i åtanke vid den tiden. En sommartorsdag hamnade vår matematiker Aleksi Ranta-Pere och jag av en slump på nattklubben Kalle i Helsingfors, där vi, när vi utbytte nyheter med vänner, också slutade skaka hand med ett följe vid samma bord. Av en slump märkte vi att vi satt vid samma bord som Tuomas Tirrose. Med samme Tuomas Tirrose, som min make hade rekommenderat oss från Luxemburg. Ett nytt kapitel i Finadecks berättelse var redo att födas.

Efter en trevlig kväll kom vi överens om lunch för nästa vecka, till följd av detta är Tuomas, som visat sig vara värd att lovorda, nu ansvarig för utvecklingen av Finadeck som utvecklingsdirektör. Prototypen av Finadecks första version byggdes utan att räkna arbetstider med två kodare på mindre än sex månader. I samband med förvärvet av dåvarande pilotkunder slutfördes även Finadecks såddfinansieringsrunda, vilket också hjälpte oss att anlita vår kvalificerade designer och utvecklare Lasse Jokinen till Finadepi från starten.

Lycka till, framgångar och rätt timing – historien fortsätter

Dessa mer än fyra år i Finadecks tarin har gått snabbt och har verkligen varit ett av de mest pedagogiska åren på ett visst sätt. Det är ett nöje att se att Finadeck redan hjälper mer än 500 små och medelstora företag med ekonomisk förvaltning och rapportering. Tack partners, kunder och partners för att ni välkomnar oss och våra mjukvarulösningar väl.

Tack också för all feedback vi har använt för att bygga programvaran i den riktning du vill. Jag kan ärligt säga att jag också är stolt över Finadeck laget. Vi har lyckats implementera utvecklingsidéerna från partners och kunder på ett skalbart sätt, vilket har gjort ekonomistyrningsprogramvaran enkel att använda trots sina expanderande funktioner. Vi har också nått vårt mål att införa högst femton minuter. Resan har bara börjat och vi vill bygga upp ännu bättre samarbete med er i framtiden och göra ännu mer dynamiska och lättanvända ekonomistyrningsverktyg.

Önskar dig en solig vår,

Saku Pöllänen

VD

Läs mer om lösningar för företag

Läs mer om lösningar för redovisningsbyråer

Läs mer om lösningar för finansiärer